Međunarodni dan zviždača

Povodom Međunarodnog dana zviždača, GOOD Inicijativa te članice Koalicije za zaštitu zviždača Jugoistočne Europe – Centar za mirovne studije, GONG i Kuća ljudskih prava – pozivaju sve građane i odgojno-obrazovne djelatnike na otvoreno upozoravanje na štetnosti politika i prakse u odgojno-obrazovnom sustavu. Pred muralom na Kući ljudskih prava, koji je posvećen zviždačima, Ivan Novosel iz Kuće ljudskih prava, Gordana Kovač Bluha učiteljica iz sindikata Preporod te Emina Bužinkić iz Centra za mirovne studije upozorili su na potrebu donošenja zakona o zaštiti zviždača i svih prijavitelja nepravilnosti.

Zviždači imaju veliku ulogu u demokratskom društvu i zaštiti ljudskih prava, ali u Hrvatskoj su, zbog nedovoljno dobrog zakonskog okvira, “progonjenje životinje”. Pozivamo Vladu Republike Hrvatske da slijedi dobre primjere iz zemalja jugoistočne Europe, ali i one iz Europske unije i donese sveobuhvatni zakon o zaštiti zviždača, poručio je Novosel.

Emina bužinkić predstavila je novi alat “Obrazovna zviždaljka” koja olakšava prokazivanje nepravilnosti u obrazovnom sustavu. Pomoću toga lata, GOOD Inicijativa želi objedinjeno pratiti i analizirati procese koji se tiču odgojno-obrazovnog sustava, od obrazovnih politika do svakodnevnih praksi u obrazovnim institucijama te usporedo osnaživati odgojno-obrazovne djelatnike za podršku oblikovanju kreativnijeg i demokratskijeg odgoja i obrazovanja.

Obrazovna zviždaljka također pomaže razumjeti hrvatski odgojno-obrazovni sustav i njegove specifičnosti, i to one koje se odnose na pozitivne promjene u odnosu na potrebe njegovih ključnih dionika, kao i one koje se odnose na neuspjele reforme obrazovanja i političke prepreke promjenama u obrazovanju. Polazište ovoga alata razumijevanje je društvenih problema koje generira odgojno-obrazovni sustav, a neki od tih problema su: stvaranje demokratskog deficita uslijed nesustavnog građanskog odgoja i obrazovanja za demokraciju i političku pismenost, visoko centraliziran i hijerarhiziran sustav upravljanja te nekoherentnost u provedbi obrazovnih politika poput usvojene Strategije znanosti, obrazovanja i tehnologije.